A londoni alacsony kibocsátási övezet hatásai
Ausztrál kutatók megvizsgálták, milyen hatással járt a londoni alacsony kibocsátású övezet bevezetése a levegő minőségére és a járműpark összetételére.
London alacsony kibocsátású
övezetét 2008 februárjában vezették be, ami azt jelenti, hogy a
legszennyezőbb dízelmeghajtású nehéz tehergépjárművek csak magas
behajtási díj ellenében közlekedhetnek a városban. 2008 júliusában az
intézkedést kiterjesztették a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett
összsúlyú tehergépjárművekre és az 5 tonnánál nehezebb autóbuszokra és
távolsági buszokra. 2012-től a minibuszokra és a kisteherautókra is
érvényes az intézkedés, amelynek egyik célja a kevésbé szennyező
járművek beszerzésének ösztönzése volt. A szabványoknak meg nem felelő
járművek tulajdonosainak napi 100-200 font díjat kell fizetniük a jármű
típusától függően.
Az Egyesült Királyság gépjárművezetői jogosítványt és rendszámot
engedélyező hivatala szerint 2008-ban jelentősen lecsökkent
azon közepes és nehéz tehergépkocsik száma, amelyek nem feleltek meg
akorszerű EU-s kibocsátási szabványoknak. Az alacsony kibocsátású
övezet bevezetését követően 20 százalékkal több járművet cseréltek le
újabb, a levegőt kevésbé szennyező modellekre, mint egyébként tették
volna.
2012 januárjától gyakorlatilag minden 2002 előtt regisztrált
dízelmeghajtású haszonjárműnek meg kell felelni a meghatározott
részecskekibocsátási szabványoknak. A rendelkezésre álló adatokból úgy
tűnik, az alacsony kibocsátású övezet bevezetése ez esetben is
járműpark megújulásához vezetett. Az áruszállításban használt járművek
típusa is változott, a nagyobb, merev nehézgépjárművek helyett kisebb
teherautókat, haszonjárműveket használnak.
Ami a levegőminőséget illeti, a levegőben mért részecskék
koncentrációja az alacsony kibocsátású övezet bevezetése óta a három
vizsgált mérőállomáson változatlan maradt, illetve csökkent. A
nitrogén-oxidok koncentrációja minden mérőállomáson csökkent, az
alacsony kibocsátású övezeten belül és kívül is.
Forrás: http://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/338na3.pdf