A londoni alacsony kibocsátási övezet hatásai

Ausztrál kutatók megvizsgálták, milyen hatással járt a londoni alacsony kibocsátású övezet bevezetése a levegő minőségére és a járműpark összetételére.

London alacsony kibocsátású övezetét 2008 februárjában vezették be, ami azt jelenti, hogy a legszennyezőbb dízelmeghajtású nehéz tehergépjárművek csak magas behajtási díj ellenében közlekedhetnek a városban. 2008 júliusában az intézkedést kiterjesztették a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett összsúlyú tehergépjárművekre és az 5 tonnánál nehezebb autóbuszokra és távolsági buszokra. 2012-től a minibuszokra és a kisteherautókra is érvényes az intézkedés, amelynek egyik célja a kevésbé szennyező járművek beszerzésének ösztönzése volt. A szabványoknak meg nem felelő járművek tulajdonosainak napi 100-200 font díjat kell fizetniük a jármű típusától függően.

Az Egyesült Királyság gépjárművezetői jogosítványt és rendszámot engedélyező hivatala szerint   2008-ban jelentősen lecsökkent azon közepes és nehéz tehergépkocsik száma, amelyek nem feleltek meg akorszerű EU-s kibocsátási szabványoknak. Az alacsony kibocsátású övezet bevezetését követően 20 százalékkal több járművet cseréltek le újabb, a levegőt kevésbé szennyező modellekre, mint egyébként tették volna.

2012 januárjától gyakorlatilag minden 2002 előtt regisztrált dízelmeghajtású haszonjárműnek meg kell felelni a meghatározott részecskekibocsátási szabványoknak. A rendelkezésre álló adatokból úgy tűnik, az alacsony kibocsátású övezet bevezetése ez esetben is járműpark megújulásához vezetett. Az áruszállításban használt járművek típusa is változott, a nagyobb, merev nehézgépjárművek helyett kisebb teherautókat, haszonjárműveket használnak.

Ami a levegőminőséget illeti, a levegőben mért részecskék koncentrációja az alacsony kibocsátású övezet bevezetése óta a három vizsgált mérőállomáson változatlan maradt, illetve csökkent. A nitrogén-oxidok koncentrációja minden mérőállomáson csökkent, az alacsony kibocsátású övezeten belül és kívül is.

Forrás: http://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/338na3.pdf