TÉNYEK & TIPPEK

Légszennyezés Budapesten:

- Budapesten közel 600 ezer gépkocsi van bejegyezve, emellett több mint 12 ezer motorkerékpárt és 70 ezer feletti teherautót tartanak nyilván. A fovárosba naponta belépő személyautók száma meghaladja a 230 ezret, tovább szennyezve az amúgy is szinte elviselhetetlen levegőt.

- Az utóbbi években Budapesten évente körülbelül 20 000-rel nott az autók száma. A mindennapos dugókban egy autó körülbelül 4 méter hosszan foglalja el az utakat, tehát az évente vásárolt kocsik egy 80 km-es sort tesznek ki.

- A főváros belső területein három-négy lakásra jut egy parkolóhely.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

A légszennyezés külső költségei

Az 1998. évi kibocsátási adatokat és a 2000. évi árakat használva országonként - (Luxemburgot kivéve) és az Európai Unióra vonatkozóan - számszerűsítették a légszennyező anyagok által okozott átlagos károkat, illetve költségeket.
Nem városi környezetben az EU országaiban a kén-dioxid tonnánként átlagosan 5200 euró, a nitrogén-oxidok 4200 euró, az illékony szerves vegyületek 2100 euró, míg a por (kifejezetten a két mikrométer átmérőjűnél kisebb részecskék, az ún. PM2.5) 14 000 euró kárt okoznak.
Városokban a kén-dioxid és a por sokkal több kárt okoz, mint vidéken. A PM2.5 kibocsátás például tonnánként további 33 000 euró költséggel jár minden 100 ezer lakosra vonatkozóan, míg a kén-dioxid esetében ugyanez a kár pótlólagosan 6000 euróra tehető a vidékre becsült értéken felül. Ezek az adatok rámutatnak a porszennyezés csökkentésének fontosságára, amelynek felismerése az utóbbi időben egyébként is felerősödött.
Az egyes országokra becsült adatok eltérésének a különböző népsűrűség, az uralkodó szélirány és Európa nagy népsűrűségű központjaitól való eltérő távolság az oka

Forrás: Estimates of marginal external costs of air pollution in Europe, 2002)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jó tudni:

- Európai nagyvárosokban az autóval megtett utazások fele 3 km-nél rövidebb és minden ötödik autózás 1 km-nél rövidebb. Minden nyolcadik autóút még az 500 métert sem éri el, miközben 500 méter gyaloglás 8 percet vesz csak igénybe, és nem kell parkolóhelyet keresni (www.gkm.hu). A gépjárművek a hideg indítást követően bocsátják ki a legtöbb és a legszennyezőbb anyagokat, mivel még nagyon rossz hatásfokú az üzemanyag elégetése, ezért

- rövid útra (fél-egy kilométer) értelmetlen gépkocsit használni,
- piros lámpánál, egy két perces megállásnál, ne állítsuk le a motort!

- A gépjárművek utasterében sokkal magasabb a légszennyezők koncentrációja, mint mellette az utcán, benzolból például akár tízszer nagyobb a koncentráció a gépkocsin belül.
– Az Egyesült Államokban a rákkeltő szennyező anyagok 78 százaléka a dízelmotorok által kibocsátott anyag.
- A városi légszennyezést hivatalosan két-három méteres magasságban mérik, míg a légszennyező anyagok nagy része nehezebb a levegőnél. A légszennyező anyagok koncentrációja fél-, egyméteres magasságban a legmagasabb, azaz ott a legszennyezettebb a levegő. Ebben a magasságban van a gyerekek légzési zónája, a babakocsikban is itt veszik a levegőt a csecsemők, és az utcai kávéházak teraszán is ilyen magasságban ülünk.
- A légszennyező anyagokra különösen érzékenyek a gyermekek, az idősek, a terhes anyák és a magzatok, a szívbetegek, az asztmások és a dohányosok. A káros hatás mértéke attól is függ, hogy egyes személyek mennyi ideig vannak kitéve ennek. A városban szabad térben erősebb a szennyezettség, mint épületeken belül.
- Európában a gépkocsik felelősek a légszennyezés 40 százalékáért, ezen belül a városi környezetben:

- a nitrogén-oxidok kibocsátásának 70 százalékáért (a tömegközlekedés részesedése a 10 százalékot sem éri el),
- a szén-monoxid kibocsátás 80 százalékáért,
- a szénhidrogének kibocsátásának 80 százalékáért,
- a szálló por (aeroszolok, korom) kibocsátásának 60 százalékáért.

- Magyarországon, minden huszonötödik táppénzes napért a városi légszennyezés felelős.
- Egy felmérés szerint Magyarországon a benzinüzemű járművek 30, a dízelesek 50-60 százaléka nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. A legfőbb szennyezők a teherautók, valamint a személygépkocsi-állomány 10 százalékát kitevő, körülbelül 300 000 kétütemű autó. Számítások szerint ezeknek a gépkocsiknak a kivonásával a felére csökkenne a gépjárművek okozta légszennyezés (www.hvg.hu).