Az üzemanyagfaló autók gyártói csalnak a leginkább a teszteken

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) egy új felméréséből kiderült, hogy az üzemanyagfaló autók gyártói manipulálják leginkább az üzemanyag-fogyasztási adatokat a tesztek során – sokkal nagyobb mértékben, mint az üzemanyag-takarékosabb autók gyártói. [1]

A felmérés alátámasztja egy sor nemrég megjelent tanulmány eredményét, miszerint a hivatalos, tesztkörülmények között mért és a gépjárművezetők által a valóságban tapasztalt üzemanyag-fogyasztás közötti eltérés évről évre nő. [2]
A felmérésben most először hasonlították össze, hogyan változott az egyes autógyártók által megadott hivatalos üzemanyag-fogyasztás és az autók valós fogyasztása az elmúlt tíz évben.
Ami az eltérést illeti, az élen a luxusmárka BMW áll, amely a valóságosnál átlagosan 30 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-hatékonysági mutatókat tesz közzé. Ez azt jelenti, hogy egy BMW autó vásárlója átlagosan közel egyharmaddal több üzemanyagot használ el annál, mint amit a katalógusokban és a kereskedői címkéken hangoztatnak.

Az Audinál a valós és az ígért közti különbség 28 százalékos, ezzel a második helyen van, amelyet az Opel/Vauxhall (27%), és a Mercedes (26%) követ. A táblázat alján a Toyota szerepel 15 százalékos eltéréssel, míg a Renault és a Peugeot Citroën (PSA) járműi átlagosan 16 százalékkal fogyasztanak többet az ígértnél.

2005-ben a BMW márkák ígért és valós üzemanyag-fogyasztása közötti különbség 12 százalék volt.  2011-re ez az eltérés 30 százalékra nőtt, vagyis több mint megkétszereződött. Összehasonlításképpen a Peugeot Citroën gyártónál, amely kisebb autókat gyárt, ez az eltérés ugyanezen idő alatt 12 százalékról 16 százalékra nőtt. Mindez azt sugallja, hogy a növekvő különbség nem a vezetési stílus megváltozásával, hanem inkább a teszteredmények további manipulálásával magyarázható.

2005-ben a BMW márkák ígért és valós üzemanyag-fogyasztása közötti különbség 12 százalék volt.  2011-re ez az eltérés 30 százalékra nőtt, vagyis több mint megkétszereződött. Összehasonlításképpen a Peugeot Citroën gyártónál, amely kisebb autókat gyárt, ez az eltérés ugyanezen idő alatt 12 százalékról 16 százalékra nőtt. Mindez azt sugallja, hogy a növekvő különbség nem a vezetési stílus megváltozásával, hanem inkább a teszteredmények további manipulálásával magyarázható.
Az új autók hivatalos üzemanyag-fogyasztása átlagosan 25 százalékkal alacsonyabb, mint a valós üzemanyag-fogyasztásuk. Az ICCT elemzői rámutattak arra is, hogy 2011-ben a német autóvezetők mindössze 2 százaléka érte el a hivatalos üzemanyag-takarékossági számokat.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség „Tiszta járművek” programjának vezetője, Greg Archer kijelentette: „Az európai autóvásárlóknak megbízható üzemanyag-fogyasztási adatokra van szükségük a tudatos vásárláshoz. Ezt az autógyártóktól jelenleg nem kapják meg. Az európai politikusoknak véget kell vetniük az üzemanyag-fogyasztási adatokkal folyó mesterkedésnek.”


1. ábra: A gyártók teszteredményei és a valós fogyasztás közötti különbség 2011-ben (ICCT alapján, 2013)

Az autógyártók a gépjárművek szén-dioxid kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását az úgynevezett „új európai menetciklus” (New European Driving Cycle - NEDC) tesztrendszerrel mérik. Ez a teszt elavult, nem reprezentatív és több olyan lehetőséget is tartalmaz, amelyet az autógyártók egyre inkább kihasználnak a hivatalos adatok kozmetikázására, visszaélve a fogyasztók bizalmával.  Egy új globális tesztrendszer, az úgynevezett „könnyű gépjárművek egységesített emisszió vizsgáló ciklusa” (World Light Duty Test Cycle and Procedures – WLTC/P), amelyet 2014-re dolgoznak ki, sokkal megbízhatóbb és jobban jeleníti meg a valós vezetési körülményeket. Ezt a javított tesztet az Európai Parlament és az Európai Bizottság 2017-ben szeretné bevezetni. A tagállamok jelenleg vitáznak a javaslatról.

„A jelenleg használatos teszt 30 éves és nem jeleníti meg a valós vezetési körülményeket. A laza tesztszabályok lehetővé teszik a gyártók számára, hogy elérhetetlen üzemanyag-takarékosságot állítsanak. Az Európai Bizottság és az Európai Unió meg szeretné oldani a problémát. A tagállamoknak támogatni kellene ebben őket, hogy többé ne lehessen átverni az autóvezetőket” – összegezte Greg Archer. 

[1] A tanulmány közel félmillió magán és céges autó adatait elemzi 2011-ben Európa-szerte. http://www.theicct.org/laboratory-road

[2] T&E Mind the Gap és TNO tanulmányok: http://transenv.eu/12Su7h1

További információ:
Greg Archer
a „Tiszta járművek” Program vezetője
greg.archer@transportenvironment.org
Iroda: +32 (0) 2 893 0849
Mobil (BE) + 32 490 400447
Mobil (UK) + 44 7970371224

Fordította: Madarassy Judit